Praktische info India

Transport

Trein
De afstanden in India zijn groot en de reistijden zijn vaak lang. Als je hiermee rekening houdt, is het vaak plezierig reizen.
De treinen rijden vrij stipt en zijn vrij comfortabel. Je kan er kiezen tussen verschillende klassen. Wij hebben altijd voor second class sleeper gekozen zonder airco. Als je een ticketje koopt, krijg je een stoelnummer toegewezen. Je kan kiezen tussen upper, lower of middle bed. Als je moe bent en zeker van uw bed gebruik wil maken, kies dan voor een upper bed. Zo hoeven alle andere mensen in je coupé ook niet te gaan slapen, als jij je bed in wil. In de meeste treinstations zijn er aparte loketjes voor toeristen, gepensioneerden,…. Maak daar gebruik van!
In Delhi is het toeristenloket op de eerste verdieping van het station. Geloof niemand anders die zegt dat het daar niet meer is.
Alle treinuren vind je op Indian Rail. Je kan er eveneens de beschikbaarheid bekijken. Zeer interessant. Eens je ticketje gereserveerd is, kan je je naam terugvinden op de papieren die ze op de buitenkant van de wagon plakken.
Er bestaat ook zoiets als een ‘waiting list’. Je merkt dit aan je ticketje als er RLWL opstaat ipv UB (upperbed) of LB (lowerbed). Het systeem zit op zijn Indisch in elkaar, maar als je op de wachtlijst staat, neem dan zo snel mogelijk contact op met de teetee (conducteur) en hij zal proberen om je een plaatsje toe te kennen.
Als je ‘snachts reist is het handig om een slot mee te nemen om je bagage aan de trein vast te maken.

Bus
Voor kortere afstanden is de bus vaak een optie. Hou er rekening mee dat ze in India levensgevaarlijk rijden. Ook de zitruimte is vaak beperkt in een bus.
Voor de langere afstanden rijden er ook slaapbussen met echt slaapcoupés. Onderaan staan gewoon stoelen, erboven hokjes met een matras in. Aan de ene kant zijn het dubbele slaapcoupés, aan de andere kant enkele. Als je met twee reist, is het aan te raden om de dubbele slaapcoupés te nemen. Zo kan je ook nog met je reispartner converseren wanneer er nog niet geslapen moet worden.

Riksja
In de stad is de riksja vaak de enige mogelijkheid. Je kan kiezen tussen de autoriksja of de fietsriksja. Als je voor de fietsriksja kiest, moet je er wel tegen kunnen dat de chauffeur af zal zien.

Metro
In Delhi kan je gebruik maken van de metro. Het is een supermodern systeem en kost praktisch niets.

Overnachtingen

Je moet op voorhand niet reserveren in de periode september-oktober. Er is normaal overal voldoende plaats vrij. De prijzen die zijn aangegeven, zijn allemaal kamers met private badkamer en ventilator (periode september-oktober 2009).

Delhi Hotel Astoria (Karol Bagh)
Geboekt via Connections.
De ontvangst was goed, maar de kamers waren de slechtste van heel de reis.
treinreis nr Pathankot
McLeodGanj 2X Tibetan Ashoka Guesthouse
350 roepies
Zeer nette kamers, met een mega terras met zicht op de Himalaya
Laka Got Zalig kamperen in de bergen
Het wordt er ’s nacht al wel vrij koud
McLeodGanj Tibetan Ashoka Guesthouse
busreis nr Delhi
Agra Tourist Resthouse
Simpele, maar nette kamers
400 roepies
Gezellige ruime binnentuin, met lekker eten
treinreis naar Varanasi
Varanasi 2x Ganga Yogi Lodge
300 roepies
Het hotel is in orde, maar dit is niet de Yogi Lodge dus we hadden het gevoel dat we in het zak gezet waren.
treinreis naar Satna
Khajuraho Hotel Surya
400 roepies
Mooi hotel, volledig in orde, met televisie
Bharatpur 2x Royal Guesthouse
300 roepies
Mooi hotel, slechts enkele kamers. Heel vriendelijke uitbaters.
Jaipur 2x Ratan Niwas
500 roepies
Zeer luxueus hotel naar onze normen, met televisie
Prachtig dakrestaurant
treinreis naar Bikaner
woestijn Overnachting op een duin
woestijn Overnaching op een duintje
treinreis naar Jaisalmer
Jaisalmer 2x Hotel Renuka
Kamers zijn oké
De hoteleigenaar was niet onze vriend
350 roepies
busreis naar Udaipur
Udaipur Hotel Denuka
450 roepies
Mooie kamers en zeer vriendelijke ontvangst.
Sawai Madhopur 2x Hotel Adithaya
Ruime kamers met televisie
500 roepies
Delhi Anup hotel
In de backpackerswijk, propere kamers

Geef een reactie