Chimay

15 augustus is de laatste jaren standaard een fietsweekend geweest. Het is altijd even uitdokteren welke routes bij welke overnachtingen passen, maar het loonde weer de moeite!

dag 1: Leuven – Profondeville: 79 km

Een combinatie van knooppunten, LF’s en Rando-Velo’s brengt ons tot in Namen, vanwaaruit we vervolgens langs de Maas kunnen fietsen tot in Profondeville. Overnachten doen we bij een vriendelijke dame in Villa Camalou, we hebben de eer om haar eerste gasten te zijn!

dag 2: Profondeville – Aublain: 90 km

We verlaten de Maas, want die hebben we al een keertje gefietst, om de RAVEL Ligne 150 A te volgen die een hele tijd langs de railbike loopt. Op de railbike is het harder trappen bergop dan op de fiets…. We maken een steil ommetje om de Abdij van Maredsous te bewonderen en ons lokaal lunchpakketje van Maredsous bierbrood en Maredsous kaas te kopen.

De tocht langs Lac de l’Eau d’heure is ook de moeite waard, we hebben ondertussen wel een ijsje verdiend. Daarna volgt een laatste lange klim, maar ook al een lange afdaling tot Ferme de la Galoperie, waar we een driegangen menu op basis van Chimay verorberen.

dag 3: Aublain – La Louvière: 84 km

De omgeving hier is heel mooi, na Chimay wordt het uiteindelijk een beetje saai, zo altijd rechtdoor langs de RAVEL. We brengen nog een bezoekje aan het kasteel van Binche. In La Louvière is het strandfeest, gezellig, de stad doet echt de moeite om er iets van te maken. In ons modern hotel Tristar mogen we zelfs met onze fietsen de lift in om ze in de bijkeuken te laten overnachten!

We ontdekken een voor ons nieuwe Italiaanse specialiteit, de piadina in Il Passatore. Dit is een plat gebakken Italiaans brood dat warm wordt gegeten met vulling als vlees, kaas en groenten. Heerlijk!

dag 4: La Louvière – Leuven: 88 km

Het regent pijpestelen vandaag, dus het kleine ommetje naar de lift van Ronquières vergeten we maar even. Gelukkig klaart het snel op, en genieten we van nog mooie stukken langs de Samber. Nog snel een platte band, maar ervaren rotten als we zijn, fixen we dat in no-time. Je merkt dat je alweer in Vlaanderen komt, de bebouwing neemt snel toe. Gelukkig kunnen we nog door het Zoniënwoud fietsen, en langs de plateau’s van Leuven komen we weer huiswaarts….